Află cum poţi recunoaşte bolile copilăriei

Bolile copilăriei sunt printre cele mai contagioase afecţiuni în rândul copiilor. Chiar dacă există puţine cazuri în care copiii se confruntă cu toate tipurile de afecţiuni încadrate în această categorie, părinţii trebuie să ştie să le recunoască şi să meargă cu micuţul lor la medicul de familie pentru stabilirea corectă a diagnosticului şi pentru tratarea corespunzătoare a afecţiunilor.

RUJEOLA ȘI RUBEOLA

Rujeola şi rubeola sunt două dintre cele mai frecvente boli ale copilăriei, atât în România, cât şi la nivel european. Ultimul raport al Uniunii Europene privind monitorizarea acestor boli arată că în 2012 cele mai multe cazuri de rubeolă şi rujeolă din Europa au fost înregistrate în ţara noastră. Concret, din cele aproximativ 27.000 de cazuri de rubeolă din Europa, aproape 21.000 au fost înregistrate în România.

Numită şi pojar sau pojarul roșu, rujeola este o boală extrem de contagioasă şi chiar periculoasă pentru copiii foarte mici. Debutează în special în lunile aprilie - mai şi se transmite prin aer. Ca şi simptome, amintim: febră, tuse, dureri de cap, apariţia petelor în primă fază pe faţă şi gât, apoi pe tot corpul, ochi roşi şi ganglioni inflamaţi.

Rubeola sau pojarul german se transmite şi ea prin aer, însă este o boală uşoară, care debutează cu dureri ale ganglionilor de la nivelul gâtului, febră, dureri musculare, şi o erupţie puternică pe corp sub formă de pete mici, roşii.

VARICELA

O altă boală a copilăriei, des întâlnită la copiii mici, gravide sau persoanele cu un sistem imunitar scăzut, este varicela sau vărsatul de vânt. La fel ca rubeola şi rujeola, varicela se transmite prin aer şi devine contagioasă începând cu 3 zile înainte de apariţia bubiţelor roşii. Boala poate fi recunoscută dacă pacientul prezintă următoarele simptome: febră, dureri de cap, oboseală şi pete roşii care se transformă în vezicule pline cu lichid ce produc mâncărime.

SCARLATINA

Scarlatina apare în special la copiii mai mici de 10 ani, se transmite prin aer, strănut sau tuse şi se manifestă prin febră, dureri de gât, vărsături sau frisoane. Erupţia cutanată sub formă de bubiţe roşii, aspre, apare ceva mai târziu. Ca şi în cazul bolilor enumerate mai sus, se recomandă copiilor afectaţi să stea acasă şi să se odihnească.

OREIONUL

Oreionul este definit ca o boală infecţioasă acută, ce apare în a doua copilărie, în adolescenţă şi la adulţii tineri. De multe ori, infecţia debutează în absenţa oricărui simptom. Ulterior, se instalează umflarea ganglionilor dintre ureche şi mandibulă, apar febra, durerile de cap, durerile musculare, oboseala şi frisoanele.

TUSEA CONVULSIVĂ

O altă boală des întâlnită în copilărie este şi tusea convulsivă. Infecţia este severă la nou-născuţi, care adesea au nevoie de spitalizare. De cele mai multe ori, copiii sunt vaccinaţi împotriva tusei convulsive, ca de altfel şi împotriva celorlalte boli ale copilăriei.

De obicei, bolile copilariei nu necesită tratament medicamentos, ci doar remedii care se aplică local, pe corp, cum ar fi soluţiile mentolate menite să reducă senzaţia de mâncărime. Cu toate acestea, nu este recomandată automedicaţia, părinţii trebuind să-şi ducă micuţii la medicul de familie sau la medicul pediatru pentru un consult de specialitate.